این مطالعه با هدف، تحلیل تأثیر استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر توانمندسازی روانشناختی زنان روستایی شهرستان سلماس انجام گرفت. روش تحقیق مطالعه، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، 21113 ...
بیشتر
این مطالعه با هدف، تحلیل تأثیر استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر توانمندسازی روانشناختی زنان روستایی شهرستان سلماس انجام گرفت. روش تحقیق مطالعه، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، 21113 زن روستایی بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 282 نفر به دست آمد. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان تائید شد. پایایی پرسشنامه، از طریق محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ (بین 0.82 - 0.71)مورد تأیید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد بین احساس تأثیر، معنی دار بودن و شایستگی زنان روستایی به لحاظ دسترسی به کامپیوتر در منزل تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین بین احساس تأثیر زنان روستایی به لحاظ دسترسی به اینترنت در منزل تفاوت معنیداری وجود داشت. یافته های تحلیل همبستگی نشان داد میزان استفاده زنان روستایی از تلگرام، اینستاگرام و تلویزیون با احساس معنیداری آنها همبستگی منفی و معنی داری داشت.